Οι Τελωνειακές Αρχές της
ΠΓΔΜ αφαίρεσαν από το διυλιστήριο της ΟΚΤΑ εννιά άδειες για απλουστευμένες
διαδικασίες εισαγωγών-εξαγωγών πετρελαϊκών προϊόντων, ενώ εις βάρος της
εταιρίας ασκήθηκαν και ποινικές διώξεις για «απάτη» και «λαθρεμπόριο».
Η ΟΚΤΑ χαρακτήρισε
«αβάσιμες» και «αστήρικτες» τις αποφάσεις και τις κατηγορίες αυτές.
Σε ανακοίνωση των
Τελωνειακών Αρχών της ΠΓΔΜ αναφέρεται ότι η αφαίρεση των αδειών αυτών έγινε
λόγω συστηματικών παραβιάσεων, από τη μεριά της εταιρίας, των διατάξεων από την
Τελωνειακή Νομοθεσία.
Σύμφωνα με τις Τελωνειακές
Αρχές της ΠΓΔΜ, η εταιρία επί ένα σχεδόν χρόνο, εργαζόταν χωρίς να διαθέτει
βεβαιώσεις που εγγυώνται την ασφαλή μεταφορά προϊόντων και δεν προσκόμιζε όλα
τα απαιτούμενα έγγραφα άμεσα ή το αργότερο την επόμενη εργάσιμη ημέρα.
Με τον τρόπο αυτό, σύμφωνα
με την ανακοίνωση των Τελωνειακών Αρχών της ΠΓΔΜ, η εταιρία παραβίασε κατάφωρα
τις διατάξεις της Τελωνειακής Νομοθεσίας. Οι ποινικές διώξεις εις βάρος της
ΟΚΤΑ ασκήθηκαν για εισαγωγές «απαγορευμένων προϊόντων».
Η αφαίρεση των αδειών για
απλουστευμένες
διαδικασίες εισαγωγών-εξαγωγών, πρακτικά σημαίνει ότι η ΟΚΤΑ δεν
θα μπορεί να εκτελωνίζει στις εγκαταστάσεις της τα προϊόντα που εισάγει και
εξάγει παρά μόνο στα σύνορα, γεγονός που συνεπάγεται χρονοβόρες διαδικασίες και
υψηλότερο κόστος.
Με τον τρόπο αυτό, μεταξύ
άλλων, πλήττονται ιδιαίτερα οι εξαγωγές της ΟΚΤΑ στο γειτονικό Κόσοβο, στο
οποίο η ΟΚΤΑ κατέχει περίπου 70% μερίδιο αγοράς. Παράλληλα, η μείωση των
εξαγωγών της ΟΚΤΑ στο Κόσοβο θα έχει επιπτώσεις και στις εξαγωγές γενικότερα
της ΠΓΔΜ, οι οποίες μειώνονται συνεχώς, λόγω και της οικονομικής κρίσης.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι
Τελωνειακές Αρχές της ΠΓΔΜ προχώρησαν στην αφαίρεση των αδειών της ΟΚΤΑ επειδή
μετά από έλεγχο καυσίμων, τα οποία μεταφέρονταν με βυτιοφόρα από το διυλιστήριο
των Ελληνικών Πετρελαίων (ΕΛΠΕ) στη Θεσσαλονίκη προς το διυλιστήριο της ΟΚΤΑ
στα Σκόπια, αποδείχτηκε, όπως ισχυρίζονται οι Τελωνειακές Αρχές, ότι ο αριθμός
οκτανίων των καυσίμων αυτών ήταν μικρότερος από τον προβλεπόμενο.
Πηγές της ΟΚΤΑ θεωρούν ότι
ο έλεγχος αυτός από τις Τελωνειακές Αρχές της ΠΓΔΜ ήταν ανακριβής και μάλιστα
πραγματοποιήθηκε με μεθόδους μη σύμφωνες με τη διεθνή πρακτική και διαδικασία.
Προσθέτουν δε ότι σε
ελέγχους σε δύο πιστοποιημένα με ISO χημικά εργαστήρια που ανήκουν στα ΕΛΠΕ (το
πρώτο στο διυλιστήριο στη Θεσσαλονίκη και το δεύτερο στο διυλιστήριο της ΟΚΤΑ
στα Σκόπια) αποδείχτηκε ότι τα καύσιμα που εισάγονται στην ΠΓΔΜ από την Ελλάδα
είναι υψηλής ποιότητας και σε καμία περίπτωση δεν περιέχουν μικρότερο αριθμό
οκτανίων. Το ίδιο αποδείχτηκε και σε έλεγχο που έγινε και στο χημικό εργαστήριο
του διυλιστηρίου του Πάντσεβο στη Σερβία, το οποίο ελέγχεται από την Gazprom
Neft.
Η ΟΚΤΑ, σε πρώτη φάση, θα προσφύγει στο
διαιτητικό δικαστήριο των Σκοπίων κατά της διαδικασίας που ακολούθησαν οι
Τελωνειακές Αρχές της ΠΓΔΜ και της αφαίρεσαν την άδεια για απλουστευμένες
διαδικασίες εισαγωγών-εξαγωγών καυσίμων.
Η ΟΚΤΑ το τελευταίο διάστημα βρίσκεται στο
«μάτι του κυκλώνα» μέρους μέσων ενημέρωσης των Σκοπίων, επειδή τους τελευταίους
έξι μήνες έχει διακόψει τις εργασίες διύλισης του διυλιστηρίου της και κάνει
εισαγωγές έτοιμων πετρελαϊκών προϊόντων από την Ελλάδα, για να καλύψει τις
ανάγκες της αγοράς στην ΠΓΔΜ και στο Κόσοβο.
Η διακοπή της διύλισης αργού πετρελαίου, που
αποτελεί την κύρια δραστηριότητα της ΟΚΤΑ, εν μέρει, συνέβαλε στη μείωση της
βιομηχανικής παραγωγής της ΠΓΔΜ η οποία «πέφτει» συνεχώς επί ένα χρόνο και στη
μείωση των εξαγωγών γενικότερα της χώρας και κυρίως των εξαγωγών προς το
Κόσοβο.
Η ΟΚΤΑ είναι η εταιρία με το μεγαλύτερο κύκλο
εργασιών απ’ όλες στην ΠΓΔΜ.
Από την ΟΚΤΑ αναφέρουν ότι η εισαγωγή έτοιμων
πετρελαϊκών προϊόντων από το διυλιστήριο των ΕΛΠΕ στη Θεσσαλονίκη είναι
συμφέρουσα, καθώς το κόστος διύλισης του πεπαλαιωμένου σε τεχνολογία
διυλιστηρίου της ΟΚΤΑ στα Σκόπια είναι αρκετά υψηλό και δημιουργεί οικονομικές
ζημιές στην εταιρία.
Η ΟΚΤΑ είναι το μοναδικό διυλιστήριο στην ΠΓΔΜ
και οι εγκαταστάσεις της βρίσκονται σε απόσταση 15 χλμ. από τα Σκόπια. Το
πλειοψηφικό πακέτο του διυλιστηρίου της ΟΚΤΑ εξαγοράστηκε το 1999 από τα
Ελληνικά Πετρέλαια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου